Kenali teknologi CCTV (kamera keselamatan) dan fungsinya


Terdapat 2 jenis kamera kawalan keselamatan yang berada di pasaran Malaysia kini iaitu
  1. Kamera Analog
  2. Kamera IP (Internet protocol)

KAMERA ANALOG
Kamera CCTV analog yang terdapat di dalam pasaran Malaysia kini mempunyai beberapa perbezaan antaranya ialah kadar paparan gambar yang di paparkan kepada screen atau TV. Perbezaanan itu boleh di lihat dengan beberapa spesifikasi yang biasanya di maklumkan menerusi katalog dan sebagainya.

Antara contoh-contonya adalah seperti 450TVL,520TVL,650TVL dan 700TVL maksud TVL di situ ialan "Televison line" yang menentukan resolusi pencahayaan dan image yang di salurkan dari kemera kepada peti rakaman video (Digital Video Recorder) dan ke paparan skrin dan dengan kadar tersebut maka terdapat harga yang berbeza-beza. Lihat contoh gambar perbezaanya seperti di bawah ini



Kamera analog mempunyai beberapa jenis teknologi semasa dan terkini, antaranya kamera ini mempunyai format TVL dan format HD (High Definition) resolusi tinggi biasanya terdapat dalam format 1.0 megapixel atau 2 megapixel. Kamera CCTV juga mempunyai spesifikasi yang berbeza-beza mengikut lokasi kemera yang di pasang dan kesesuaian tempat.

Contoh spesifikasi CCTV kamera

FeatureDescription
CCD Chipset1/3" SONY Super HAD CCD
Scanning systemPAL
Horizontal resolution420 TVL
ResolutionPAL : 500 (H) x 582 (V)
Number of IR LED36
Minimum illumination0.8 LUX
B/W illumination1 LUX (IR turn on)
S/N ratioBetter than 50dB
Night vision distance 25 meter 
Video output1.0 V-p-p / 75 ohm
AWBAuto white balance
AGCAuto gain control
BLCAuto back light control
Electronic shutterPAL:1/50 ~ 1/1000,000
Sync systeminternal
Lens3.6mm wide lens
Power supplyDC12 ± 10%
Power consumptionIR on: 380mA, IR off: 100mA
Temperature-10°C to +50°C
Angle of view92° horizontal

Apa itu CCD chipset ?



CCD adalah alat bagi pergerakan cas elektrik, biasanya dari dalam peranti untuk satu kawasan caj yang boleh dimanipulasi, sebagai contoh penukaran kepada nilai digital. Ini dicapai dengan "peralihan" isyarat antara peringkat dalam satu peranti pada satu masa

CCD (caj peranti ditambah) terdiri daripada ratus ribu unsur-unsur gambar beberapa individu  (pixels) pada cip kecil 1/2 ", 1/3", atau 1/4 ". Setiap piksel akan respons kepada cahaya masuk padanya dengan menyimpan caj elektrik kecil . piksel disusun di atas grid yang tepat, dengan pemindahan menegak dan mendatar dan membawa isyarat kepada video litar pemprosesan kamera. pemindahan isyarat ini berlaku enam puluh kali sesaat.

1/3 "CCD cip adalah format sensor yang paling banyak digunakan pada hari ini, saiz adalah 5.5mm (pepenjuru), 4.4mm (mendatar) dan 3.3mm (menegak) yang 1/4." Format sensor, baru-baru ini yang digunakan dalam kamera warna, adalah 4mm (pepenjuru), 3.2mm (mendatar) dan 2.4mm (menegak).

Bersambung lagi akan datang

Post a Comment

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Previous Post Next Post

Contact Form